Oost-Europese chauffeurs die rijden voor grote opdrachtgevers als Ikea, Shell en Unilever moeten soms maanden achter elkaar in hun voertuigen leven. Dat blijkt uit een zaterdag verschenen onderzoek van FNV Bondgenoten. De vakbond heeft een formeel verzoek tot handhaving ingediend bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
,,Voor deze chauffeurs zijn de parkeerplaatsen en de vrachtauto hun werkplek en huis ineen. De Nederlandse chauffeur in loondienst is ingeruild voor een goedkope Oost-Europese chauffeur, die vaak ook nog eens schaamteloos wordt uitgebuit”, zegt Edwin Atema van de nalevingspolitie van FNV.
Volgens hem doet de Inspectie onvoldoende om te voorkomen dat transportbedrijven de regels voor rij- en rusttijden schenden. ,,Hoewel de rij- en rusttijdenregels het chauffeurs verbieden om wekenlang in hun cabines te bivakkeren, wordt dit niet gehandhaafd”, aldus Atema. ,,Het enige wat de Inspectie moet doen is naar een transporteur toe rijden en een paar chauffeurs vragen hoe lang ze al in hun vrachtwagen verblijven. Hoe eenvoudig wil je het hebben.”
Controle
De Inspectie herkent zich niet in het beeld dat Atema schetst, maar zal de voorbeelden die in het formeel verzoek tot handhaving worden genoemd wel nader bekijken. ,,Controle op de rij- en rusttijden is een prioriteit van de ILT”, zegt een woordvoerster ,,Het wordt standaard meegenomen bij elke weginspectie. Ook doen we bedrijfsinspecties. En recent hebben we de boetes voor het frauderen met de tachograaf verhoogd.”
Vakbonden en transportbedrijven zijn in een cao-conflict verwikkeld. Afgelopen weken hebben chauffeurs verspreid over het land al verschillende stakingsacties gehouden. Die waren onder meer bedoeld als verzet tegen verdringing door goedkopere krachten uit Oost-Europa. De vakbonden streven een 1-jarige cao na, die voorziet in een loonsverhoging van 3 procent. De werkgevers zien geen ruimte voor een loonstijging.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl